You are strong!

Kosttilskud / Supplementer

Hvilke kosttilskud / supplementer har du brug for?

Lad os lægge ud med allerede at sige, ingen supplementer er nødvendige for din træning, da de som ordet antyder, blot er et supplement til din kost.

Forudtaget at du har læst vores afsnit om Kalorier & Makronutrienter, så eksisterer der dog supplementer og kosttilskud, som vil gavne din træning mere end andre, hvoraf vi vil gennemgå de supplementer, som vi kan anbefale og hvilke vi anser som værende spild af penge.

Hvad vi anbefaler:

  • Kreatin

Kreatin er det første kosttilskud, som har vores varmeste anbefalinger. Når du går på jagt efter din kreatin, så skal du ikke lade dig narre af de smarte navne og billeder på bøtten/posen, men derimod blot vælge en Kreatin Monohydrate til den mest fordelagtige pris du kan finde. Indtagelse af Kreatin bør være 5g pr. dag. (Læs mere om Kreatin her.)

Kreatin Monohydrate er et godt supplement
Kreatin Monohydrate
  • Proteinpulver

Proteinpulver er et meget omdiskuteret supplement. Har man brug for det, eller er det helt ligegyldigt? Vores svar er: It depends!

Er man typen, som skal indtage meget mad og samtidigt har svært ved det, så kan en shake med 30-40g proteinpulver være et glimrende supplement. 40g proteinpulver svarer næsten 1:1 i makrofordeling med 150g kyllingepålæg. Der vil være ganske lille variation på 5-10 kcal, 0-2g protien, 0-1g fedt og 0,1g carbs. 

Et andet eksempel hvor proteinpulver kan være fint, er hvis man er meget på farten, skal køre langt enkelte dage osv. Så vil dette være et nemt og godt alternativ til dine andre proteinkilder.

Er man derimod i kcalunderskud og gerne vil indtage kalorietunge fødevarer, eller har man bare en god appetit, så vil proteinpulver slet ikke være en nødvendighed.
Vi anbefaler en Whey eller Isolate proteinpulver.

Bonustip:15-30g proteinpulver blandet i din havregrød gør både konsistensen og smagen super god! (Chokolade er vores favorit til det)

Proteinpulver som kosttilskud
Proteinpulver

Vitaminpiller

  • Omega 3 Fiskeolie

Fiskeolie er også et kosttilskud, som vi kraftigt anbefaler. De fleste spiser ikke nok fisk til at få den mængde Omega 3, som er mest optimalt, derfor vil dette være et fordelagtigt tilskud til din kost. Et indtag på 1-2g dagligt vil være anbefalelsesværdigt. (Læs mere om Omega-3 her

  • Magnesium

Magnesium er også et tilskud vi kan anbefale. Det kan f.eks. bidrage med, at du ikke syrer til i musklerne lige så hurtigt, som du er vant til. Dvs. du vil være i stand til at præstere med bedre performance i en smule længere tid end du er vant til. (Læs mere om Magnesium her

  • Kalk

(Hvis du er laktoseintolerant, veganer m.m., som gør at dine kilder til kalk er mindre.) Ofte vil du dog indtage kalk nok i løbet af din dag, bl.a. igennem mælk, skyr og diverse frugter. (Læs mere om Kalk her)

Fiskeolie Omega 3
Omega 3 Fiskeolie

Hvad vi ikke anbefaler:

  • BCAA

Hvad står BCAA for? Branched-Chain Amino Acids/Forgrenede Aminosyrer. Problemet med BCAA opstår dog ved, at det kun indeholder 3 ud af 9 essentielle aminosyrer, hvoraf langt størstedelen af alle spiser sig til disse 3 igennem sin kost. Så vores anbefaling her vil være, lad være med at brug så mange penge på noget, som reelt set ikke fungerer bedre end saftevand nede fra supermarkedet. Med det mener vi, det eneste du får ud af BCAA vil være en god smag.

  • EAA

Hvad står EAA for? Essential Amino Acids/Essentielle Aminosyrer. Dette er hvad man kan anse som værende storebror til BCAA, da EAA indeholder alle de 9 essentielle aminosyrer. Igen spiser de fleste sig også til alle 9 essentielle aminosyrer, men vi vil til hver en tid anbefale, at hvis du bare må eje et aminosyreprodukt, så vælg EAA. 
EAA vil i enkelte tilfælde kunne spille en meget lille rolle, hvor eksempler kan være veganere, folk i kcalunderskud eller dig som har 110% styr på din kost og jagter de ekstra små procenter. Til den brede befolkning lyder vores klare anbefaling dog; brug dine penge andre og bedre steder. (Hør mere om EAA & BCAA her

  • Test boosters

Det er faktisk ganske simpelt, hvis de er lovlige, så virker de ikke.
Lad være med at spilde dine surt optjente penge på det, for det vil ikke have nogen effekt på dig, og slet ikke når din kost og træning i forvejen ikke er optimeret til det maksimale. Mange tror fejlagtigt, at diverse Test Boosters fungerer ligesom anabolske steroider, hvilket på ingen måde er tilfældet! (Læs mere her o…. Nej vent, bare lad være at spilde din tid på det.)

Til toppen.

Skriv et svar